Dlaczego stale tyjemy ?

Odpowiedź “ponieważ spożywamy więcej kalorii, a zużywamy mniej energii” zasadniczo jest prawdziwa, jednakże to tylko część przyczyn nadwagi.

  • Oprócz pytania „ile lub ile kalorii” równie istotne jest pytanie „co lub jakie kalorie spożywamy“.
  • Dodatkowo ogromną rolę w tym przypadku gra rozłożenie posiłków w czasie.
  • Dlatego też uproszczone równanie to: „ile, co i kiedy“.

Ile?

Nasze zużycie kalorii jest stale poddawane badaniom i dokumentowane. Zgodnie z badaniami, w zależności od płci, wieku, przemiany materii, wagi, muskulatury i aktywności fizycznej spalamy dziennie od 1.600 do 3.200 kcal.

Nie jest to jednak takie proste. Pojęcie wartości kalorycznej i określenie “kilokalorie” (kcal) funkcjonowały już pod koniec XIX wieku i określały “wartość kaloryczną lub wartość opałową” substancji w probówce lub w kotle parowym. Nasza przemiana materii funkcjonuje naturalnie zupełnie inaczej i bardziej kompleksowo niż kocioł parowy. Decydujące jest to, w jaki sposób nasza przemiana materii przetwarza i pożytkuje żywność oraz to, czego faktycznie potrzebuje.

Organizm przetwarza fruktozę, którą można przekształcić w energię tylko w 18%, reszta trafia do złogów tłuszczu. Dekstroza jest przetwarzana w energię w 100%, prowadzi to jednak do wydzielania insuliny, która to “krótkie przedawkowanie” ponownie przetwarza w tłuszcz. Tak więc organizm w różny sposób przyjmuje i przetwarza poszczególne artykuły spożywcze i ich kaloryczność. Dużą rolę w przemianie materii odgrywa także kombinacja chronologii i jakości. Liczba kalorii to tyko jeden wymiar lub jeden parametr dietetyki.

Ważniejsze niż liczba kalorii jest odpowiednie pokrycie (= ilość i jakość) dziennego zapotrzebowania na substancje odżywcze. Im bardziej wartościowe i zbilansowane jest pożywienie (= wysoka gęstość substancji odżywczych), tym mniej go potrzebujemy, aby zdrowo się odżywiać i pokryć zapotrzebowanie. Niepotrzebne kalorie (jakościowo i ilościowo nieodpowiadające zapotrzebowaniu) obciążają tylko naszą przemianę materii, są przetwarzane w tłuszcz i magazynowane.

Przy wysokiej gęstości substancji odżywczych już 1000 kcal wystarczy na pokrycie zapotrzebowania organizmu i jest lepsze niż tysiące niepotrzebnych i trudno przyswajalnych kalorii. Ruch i aktywność fizyczna zwiększają nasze zużycie kalorii oraz powodują przyrost muskulatury. Dlatego też ruch zawsze stanowi czynnik zdrowego trybu życia. Badania programów treningowych potwierdzają, że z nadwagą nie da się walczyć na dłuższą metę tylko sportem. Prawidłowe żywienie ma w tym przypadku ogromne znaczenie. Sport stanowi idealne uzupełnienie.

Co?

slide-test1To właśnie rodzaj i ilość dostarczanych węglowodanów ma decydujące znaczenie dla przemiany materii. Poziom cukru we krwi to decydujący czynnik naszej przemiany materii. Cukier we krwi (glukoza) to najważniejszy dostawca energii dla przemiany materii. Nasz organizm potrzebuje go nieprzerwanie. Jeżeli jego poziom jest za niski, prowadzi to do głodu i spadku energii. Jeżeli jest za wysoki, organizm produkuje hormon insulinę, która przetwarza nadmiar energii/glukozy we krwi w tłuszcz i magazynuje go w rezerwach.

Działa to podwójnie negatywnie, ponieważ w tym przypadku tłuszcz nie może być przetworzony w energię, jak to dzieje się w przypadku optymalnego poziomu cukru we krwi. Różne węglowodany mają wpływ na poziom cukru we krwi w zakresie wzrostu, przetwarzania, koncentracji i przebiegu czasowego krzywej stężenia glukozy we krwi. Idealna krzywa stężenia glukozy we krwi jest płaska i rozciągnięta w optymalnym stężeniu cukru we krwi (strefa energetyczna: wystarczające zaopatrzenie w energię, brak głodu i możliwie najmniejsze wydzielanie insuliny). Idealne stężenie cukru we krwi przez cały dzień nie powinno spadać poniżej 70 mg/dl i zwiększać się powyżej 140 mg/dl glukozy. Im równiej i bliżej poziomu 90/100, tym lepiej. Większość rodzajów cukru i jasnych zbóż/mąk ma niekorzystną krzywą cukrową i powoduje duże wydzielanie insuliny.

Także w przypadku tłuszczów rozróżniamy tłuszcze zdrowe i niezdrowe, nasycone. Niestety nasza żywność, ze względów ekonomicznych i długości przydatności do spożycia, zawiera coraz więcej cukru, białej mąki, wzmacniaczy smaku, przetworzonych tłuszczy oraz dodatków, które są źle przyswajalne. Uczucie sytości trwa bardzo krótko i wymaga dużej dawki insuliny.

Przy permanentnie wysokim poziomie insuliny może dojść do insulinooporności. Komórki tłuszczowe przyjmują tłuszcz, nie mogą go jednak uwolnić. Prowadzi to do błędnego koła otłuszczenia i coraz większego uczucia głodu.

Zaburzenia flory jelitowej



99 procent wszystkich mikroorganizmów, żyjących w ludzkim organizmie, ulokowanych jest w przewodzie pokarmowym oraz w jelicie grubym. Mikroorganizmy te odpowiadają za tworzenie flory jelitowej. Według badań skład kultury bakteryjnej u ludzi z nadwagą często się różni. Dzięki temu osoby z nadwagą lepiej przyswajają pożywienie i wydzielają mniej kalorii.

Wielowymiarowe przyczyny

Nadwaga wynika z kilku czynników. Oprócz nadmiaru kalorii jedna z głównych przyczyn leży w spożywaniu małowartościowych pokarmów o niskiej gęstości substancji odżywczych, które nie sycą, obciążają nasz organizm i powodują wydzielanie insuliny. Im bardziej wartościowy jest pokarm, tym mniej potrzebuje organizm do zdrowego sytego odżywiania.

KURENA zaopatruje organizm tylko w 1080 kcal i całkowicie pokrywa zapotrzebowanie na substancje odżywcze przy minimalnym wydzielaniu insuliny. W ten sposób KURENA umożliwia szybką, zdrową i długotrwałą redukcję wagi.